مدير پژوهشي مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد گفت: مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد از بین 62 مركز تحقيقاتي کشور در زمینه شاخص ظرفيت سازی (برگزاری تورهای تحقیقاتی) در ارزشیابی سال 1388 مقام اول را کسب نموده است.


محمد تقي ساربان در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا، عنوان داشت: مركز تحقيقات قلب و عروق يزد از ارديبشهت ماه 1379 با همكاري هيئت علمي آغاز به كار نموده است.


وی ادامه داد: اين مركز در سال 85 مورد موافقت اصولي و در سال 88 موافقت قطعي خود را از وزرات متبوع گرفت.


وی در خصوص اهم دستاورد هاي چشمگير سال گذشته این مرکز اظهار کرد: توسعه كميته تحقيقات دانشجويي پزشكي ، تشكيل كميته تحقيقات پرستاري قلب و عروق، تشكيل كميته تحقيقات دانشجويي پرستاري قلب و عروق ، افتتاح بخش Experimental Operating Room و Set up قلب ايزوله و قلب بيهوش در حيوانات كوچك و انجام طرحهاي تحقيقاتي در اين زمينه ، افتتاح بخشStem Cell و شروع كشت سلولي مهمترین فعالیت انجام شده در این مرکزبوده است.


وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد از بین 62 مركز تحقيقاتي کشور در زمینه شاخص ظرفيت سازی (برگزاری تورهای تحقیقاتی) در ارزشیابی سال 1388 مقام اول را کسب نموده است.


وی با اشاره به چاپ مقالات مرکز متبوع در ISI وMed Pub و مجلات دارای رتبه علمی و پژوهشی عنوان داشت : این مرکز در دوازدهمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق- تهران ، سومین کنگره بين المللي جراحی قلب و عروق رضوی - مشهد ، بيست و ششمين کنگره قلب و عروق - ترکیه ، کنگره کشوری هماتولوژی و مراقبت های پرستاری - یزد حضور یافت.


وی همچنین افزود: این مرکز همچنین اقدام به چاپ مقاله در كتابچه خلاصه مقالات دوازدهمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق تهران، كتابچه خلاصه مقالات سومین كنگره بين المللي جراحی قلب و عروقی رضوی (مشهد) ، كتابچه خلاصه مقالات بيست و ششمين كنگره ملي و بين المللي قلب و عروق ترکیه و کنگره کشوری هماتولوژی و مراقبت های پرستاری یزد نموده است.


مدیر پژوهشی مرکز قلب یزد برگزاري سمينار آشنايي با روش هاي نوين و جذاب آموزش پزشكي ، برگزاري همايش سه روزه آشنايي با روشهاي تشخيص و درمان پيشرفته آريتمي و نارسايي قلبي ، برگزاري سمينار يك روزه Haemovigilance نظام مراقبت از خون - با همكاري سازمان انتقال خون ، برگزاري سمينار دو روزه بيهوشي رژيونال و كنترل درد حاد ، برگزاری کنفرانس يكروزه مشكلات سايكولوژيك در بيماران قلبي ، برگزاری کنفرانس يكروزه تغذیه در بیماریهای قلب و عروق ، برگزاری كنفرانس یک روزه روش هاي علمي- كاربردي تصفيه و ضدعفوني هوا و نقش تهويه در كاهش عفونت و سلامت جامعه ، برگزاري سمينار آشنايي با روش هاي نوين و جذاب آموزش پزشكي را ازدیگر فعالیت های انجام شده در این مرکز برشمرد.


وی با اشاره به برگزاری همايش سه روزه آشنايي با روش هاي تشخيص و درمان آريتمي و نارسائي قلبي در یزد گفت: در اين همايش مباحث متعددي در رابطه با تفسير الكتروكارديوگرام، نحوه تشخيص و درمان بيماران مبتلا به نارسايي قلبي، موارد استفاده از وسايل اصلاح ريتم قلب در اين بيماران و همچنين نحوه تشخيص و درمان انواع مختلف آريتمي هاي قلبي و وسايل پيشرفته درمان آنها مورد بحث قرار گرفت. در اين همايش بيش از 300 نفر از پرستاران، دانشجويان، پزشكان عمومي و متخصصين استان و استانهاي مجاور شركت نمودند.


وی برگزاری کارگاه آموزش الكتروكارديوگرافي ، برگزاري سمينار يك روزه Haemovigilance نظام مراقبت از خون - با همكاري سازمان انتقال خون، برگزاري سمينار دو روزه بيهوشي رژيونال و كنترل درد حاد ، سمينار يكروزه مشكلات سايكولوژيك در بيماران قلبي ، برگزاری کنفرانس یک روزه تغذیه در بيماریهای قلب و عروق ، برگزاری كنفرانس یک روزه روش هاي علمي- كاربردي تصفيه و ضدعفوني هوا و نقش تهويه در كاهش عفونت و سلامت جامعه از دیگر اقدامات مهم برشمرد.


ساربان همچنین كارگاه دو روزه روش تحقيق، کارگاه 7 روزه تفسير كاربردي نوار قلب ، کارگاه آموزشی اداره راه هوایی Airway Management ، کارگاه احیای نوزادCPR كارگاه 7 روزه تفسير كاربردي نوار قلب - شهرستان میبد ، کارگاه دو روزه روش تحقيق كارگاه 7 روزه تفسير كاربردي نوار قلب ، اولین دوره کارگاه آموزشی اداره راه هوایی Airway، كارگاه احياي قلبي ريوي ( CPR )، برپایی اولین دوره کارگاه احیاء نوزاد ، کارگه 7 روزه تفسير كاربردي نوار قلب در میبد و تأليف و گرد آوري کتاب حمايت اجتماعي را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد.


مدیر پژوهشی مرکز قلب یزد با اشاره به برگزاري 20 جلسه شوراي پژوهشي و تصويب 45 طرح تحقيقاتي گفت: شرکت در نمایشگاه Arab Health 2011، بازديد معاون وزير بهداشت از مرکز ، حضور در نمايشگاه انقلاب دهه فجر را از مهمترین اقدامات صورت گرفته عنوان نمود.


وي با اشا ره به کمیته تحقیقات پرستاری مرکز تحقیقات قلب و عروق افشار یزد اظهار کرد: کمیته پژوهشی پرستاری با هدف نهادینه کردن امر پژوهش در پرسنل پرستاری در ابتدای سال 1388 به دستور ریاست بیمارستان افشار دکتر سید خلیل فروزان نیا برای اولین بار در سطح کشور آغاز به کار کرد.


وی ادامه داد: این کمیته با دعوت از کلیه پرسنل جهت همکاری کار خود را شروع و سپس با ایجاد زمینه های مناسب جهت پژوهش راه را برای تحقیق و ارائه طرحهای مناسب برای پرسنل هموار نمود.


این کمیته با برگزاری کلاسهای کامپیوتر مقدماتی و پیشرفته این امکان را به تمامی کارکنان داده تا بتوانند در جلسات مربوطه حضور و طرحهای خود را مطرح سازند.


وی یادآورشد: کمیته مذکور با برپایی کارگاههای مناسب از قبیل روش تحقیق مقدماتی و پیشرفته همچنین روش جستجو در اینترنت و گارکاه نحوه کار با بانک های اطلاعاتی پزشکی و همچنین با ایجاد امکانات مناسب از قبیل فضای مناسب جهت تحقیق و مطالعه، ایجاد خط اینترنت پرسرعت بصورت تمام وقت زمینه مناسب جهت پژوهش را ایجاد کرده است .


ساربان خاطر نشان ساخت: کمیته پژوهشی پرستاری با هدف نهادینه کردن امر پژوهش در پرسنل پرستاری در ابتدای سال 1388 به دستور ریاست بیمارستان افشار جناب آقای دکتر سید خلیل فروزان نیا برای اولین بار درسطح کشور آغاز به کار کرد این کمیته با دعوت از کلیه پرسنل جهت همکاری کار خود را شروع و سپس با ایجاد زمینه های مناسب جهت پژوهش راه را برای تحقیق و ارائه طرحهای مناسب برای پرسنل هموار نمود.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا